środa, 24 listopad 2021 17:15

Branża HR przechodzi technologiczną rewolucję

Oceń ten artykuł
(0 głosów)
GameHR Sales GameHR Sales

Nastała rewolucja w procesie rekrutacji firm. Coraz częściej zespoły HR wykorzystują nieszablonowe rozwiązania oparte na nowych technologiach, takich jak gry komputerowe. Dzięki temu można łatwo i szybko rekrutować pracowników o odpowiednich kompetencjach i cechach osobowości.

Na temat nowego zjawiska rozmawiamy z Mateuszem Bereziewiczem - prezesem zarządu i założycielem NeuroGames Lab Sp. z o.o., polskiego startupu naukowo-technologicznego, który opracował innowacyjne narzędzie selekcyjne w formie gry psychometrycznej o nazwie GameHR Sales.

1. Czy gra faktycznie może być bardziej efektywna niż spotkanie twarzą w twarz na rozmowie kwalifikacyjnej?

Obserwujemy, że rekruterzy są coraz bardziej świadomi nieefektywności tradycyjnego procesu rekrutacji i chętnie sięgają po kreatywne rozwiązania. Dedykowane gry komputerowe
są zdecydowanie bardziej odporne chociażby na błędy poznawcze (np. efekt aureoli), które towarzyszą każdemu rekruterowi podczas spotkania z kandydatem. Nowe technologie włączone w proces rekrutacji pozwalają przede wszystkim na bardzo jakościową selekcję kandydatów jeszcze na etapie przed rozmową kwalifikacyjną. Dzięki temu rekruter spotyka się tylko
z wybranymi i rekomendowanymi przez grę kandydatami.

Co istotne, do znalezienia najlepszych pracowników gra wykorzystuje technikę grywalizacji, neuronaukę,  psychologię i sztuczną inteligencję. Jest odporna na wszelkie próby manipulacyjne ze strony kandydatów. Dzięki temu proces rekrutacji jest bardziej naturalny, bezstresowy. Z kolei ostateczna decyzja podjęta przez zespół HR jest bardziej miarodajna, oparta na rzeczywistych przesłankach, a nie tylko intuicji i subiektywnej ocenie czy też deklaratywnym CV.

2. Czy są jeszcze inne zalety wdrożenia przez firmy tej technologii w procesy rekrutacji?

Przede wszystkim celujemy w zmniejszenie średniego kosztu nieefektywnej rekrutacji. Średnio wynosi on ponad 8,5 miliona euro rocznie dla jednej firmy, która zatrudnia przynajmniej
2 000 pracowników i ma fluktuację kadr na poziomie 20%. Z naszych niesugerujących wywiadów pogłębionych wynika, że ta fluktuacja bardzo często przekracza nawet 44-45%, co daje dwa razy wyższy koszt dla danej organizacji. Dzięki wdrożeniu gry psychometrycznej rekruterzy oszczędzają wiele czasu i energii na niepotrzebną pracę operacyjną oraz spotkania z kandydatami, którzy nie powinni być rekomendowani dla danych stanowisk. Mowa o osobach mających całkowicie inny profil osobowościowy czy mocne strony, których potencjał mógłby być wykorzystany zdecydowanie lepiej na innych stanowiskach pracy.

3. Dla jakich branż dedykowana jest gra GameHR Sales w procesie rekrutacji?

GameHR Sales została zaprojektowana głównie dla działów sprzedaży dużych firm i jest kalibrowana na każdy nowy sektor, tj.: banki, firmy ubezpieczeniowe, firmy z sektora ICT (np. Microsoft), FMCG (np. Unilever) oraz Call Center.

4. Jak w praktyce wygląda proces rekrutacyjny odbywający się przez grę komputerową? Jakie umiejętności i predyspozycje są przez nią weryfikowane?

Etap selekcji w procesie rekrutacji polega przede wszystkim na tym, że dział HR lub rekrutacji z danej firmy, wysyła specjalnie przygotowany link z dostępem do gry GameHR Sales do wybranych osób czy też potencjalnych kandydatów. Jest to niezwykle ważne, ponieważ wówczas dana osoba, może przechodzić przez kolejne etapy gry w miejscu, gdzie czuje się bezpiecznie, komfortowo i nie musi udawać kogoś kim nie jest. Zazwyczaj jest to własny dom lub mieszkanie czyli najbardziej bezpieczne otoczenie dla danego kandydata, w którym czuje się sobą. To ma bardzo duże znaczenie z punktu widzenia metodologii, skuteczności rekomendacji, które są automatycznie generowane przez grę, po zagraniu w nią przez danego kandydata. Gra GameHR Sales celuje przede wszystkim w umiejętności miękkie z domieszką umiejętności twardych, takich jak np. logiczne myślenie. Z naszych badań wynika, że jest ono bardzo potrzebne do tego, by dana osoba potrafiła realnie „domykać” sprzedaż, a tym samym mieć większe, średnie wyniki sprzedaży z każdego miesiąca.

5. Czy tak właśnie będzie wyglądała przyszłość w działach HR w naszym kraju?

Tak, zdecydowanie. Przyszłość rekrutacji będzie przede wszystkim bazować na zautomatyzowanych procesach, które będą mogły być wykonane w domach potencjalnych kandydatów do pracy, aby nie musieli przychodzić na spotkania rekrutacyjne do firmy, a także aby zoptymalizować koszty i czas w danych organizacjach. Co więcej, dokładając do tego również czasy w jakich funkcjonują duże firmy (tj. pandemiczne / postpandemiczne) – aktualny makrotrend to docelowo 100% procesu rekrutacyjnego w trybie online (tj. w pełni zdalnym). Możemy powiedzieć, że nasz model biznesowy został zauważony i doceniony przez wiele firm i instytucji. Widzą one ogromny potencjał wykorzystania kreatywnych i interdyscyplinarnych rozwiązań w swoich działach HR. Rekruterzy potrzebują narzędzi, które nie tylko są odporne na manipulacje, ale też potrafią dostarczyć im rzetelnej informacji zweryfikowanej naukowo i biznesowo. Bardzo często wybierają danego kandydata albo na bazie intuicji, albo na bazie narzędzi, które w praktyce w ogóle nie spełniają swoich funkcji. GameHR Sales to neuronaukowo zwalidowane narzędzie psychometryczne w formie gry, które daje przede wszystkim obiektywną informację, aby podjąć biznesową decyzję.

Więcej informacji o interdyscyplinarnej technologii wypracowanej przez NeuroGames Lab Sp. z o.o. można dowiedzieć się na stronie www.NeuroGamesLab.com  

Dziękujemy za rozmowę

  • Policjanci z Warszawy rozbili grupę produkującą podróbki odzieży
    Policjanci z Warszawy rozbili grupę produkującą podróbki odzieży

    Policjanci z Komendy Stołecznej zatrzymali obywatela Ukrainy, podejrzanego o nielegalne wytwarzanie podróbek znanych marek odzieżowych. W wynajmowanym lokalu, który służył jako miejsce prowadzenia działalności, zabezpieczono towar o wartości około 5 milionów złotych. W akcji przeprowadzonej w Warszawie, funkcjonariusze znaleźli profesjonalne urządzenia do nanoszenia podrabianych znaków towarowych na odzież.

    Napisano wtorek, 22 październik 2024 09:08
  • Warszawska galeria handlowa Dom Mody Klif zostanie wyburzona
    Warszawska galeria handlowa Dom Mody Klif zostanie wyburzona

    Zaskakujące informacje docierają ze stolicy. Popularna warszawska galeria Dom Mody Klif, usytuowana przy ul. Okopowej na Muranowie Zachodnim, ma zostać wyburzona. Zamiast niej, inwestor planuje budowę nowoczesnego osiedla mieszkaniowego. Według doniesień, firma AEW Asset Management już rozpoczęła formalne kroki w tej sprawie, co wywołało falę komentarzy wśród mieszkańców i urzędników.

    Napisano poniedziałek, 21 październik 2024 09:55
  • Wypadek z udziałem radiowozu we Włochach
    Wypadek z udziałem radiowozu we Włochach

    W piątek rano, doszło do groźnego wypadku na skrzyżowaniu ulicy Ryżowej z aleją 4 Czerwca 1989 roku w warszawskiej dzielnicy Włochy. W zdarzeniu brały udział trzy pojazdy: dwa samochody osobowe oraz radiowóz policyjny. Policjant prowadzący radiowóz został przewieziony do szpitala. Trwa akcja ratunkowa oraz działania służb mające na celu wyjaśnienie przyczyn wypadku.

    Napisano piątek, 18 październik 2024 10:21
  • Trzy stacje metra wyłączone z ruchu na weekend
    Trzy stacje metra wyłączone z ruchu na weekend

    W najbliższy weekend, pasażerowie warszawskiego metra napotkają poważne utrudnienia w podróżowaniu. Prace modernizacyjne wymuszą zamknięcie trzech stacji na Mokotowie oraz zmianę trasy linii metra M1. Poniżej znajdują się szczegóły dotyczące planowanych prac i alternatywnych środków transportu.

    Napisano czwartek, 17 październik 2024 10:20
  • Policja odkrywa 68 kg narkotyków w Warszawie
    Policja odkrywa 68 kg narkotyków w Warszawie

    W jednym z mieszkań w Warszawie, policja odkryła 68 kg narkotyków o czarnorynkowej wartości około 28,4 mln zł. W związku z tą sprawą zatrzymano dwóch mężczyzn, którzy już usłyszeli zarzuty. Śledczy nie wykluczają kolejnych aresztowań.

    Napisano środa, 16 październik 2024 12:23