środa, 25 maj 2022 17:17

Historia taksówek w Warszawie

Oceń ten artykuł
(1 Głos)
Taxi w Warszawie Taxi w Warszawie Źródło: pixabay.com Licencja: https://pixabay.com/pl/service/license

Dziś taksówki stanowią w Warszawie jeden z najpopularniejszych środków komunikacji. Czy jednak zawsze tak było? W jaki sposób rozpoczęła się historia taxi w Warszawie?

 

Początki taksówek w Warszawie

Taksówki na Warszawskich ulicach pojawiły się na początku XX wieku, jednakże ten sposób przemieszczania się po ulicach Stolicy nie odniósł początkowo sukcesu, a bliżej mu było do spektakularnej porażki. Taxi w Warszawie długo czekały na swoją popularność.

Na początku swojej działalności w stolicy taksówki przegrały z... dorożkami konnymi, które to nie były tak drogie, jak usługi "prywatnego szofera na kilometry", na które pozwolić mogły sobie jedynie osoby z najwyższych szczebli ówczesnego społeczeństwa. Łącznie przed wybuchem I wojny światowej na ulicach Warszawy pojawiło się jedynie kilkadziesiąt taksówek. Dopiero po zakończeniu wojny przemysł taksówkarski zaczął rozkwitać, w 1929 roku po drogach stolicy kursowała rekordowa dla 20-lecia międzywojennego ilość 2447 taksówek.

W trakcie okupacji na podróż nielicznymi taksówkami (zdecydowana większość taksówek została zarekwirowana przez Niemców), mogli pozwolić sobie jedynie niemieccy wojskowi i urzędnicy a podróż taksówka była uważana za nie lada luksus. Polacy, zamiast na taksówki, decydowali się na przystępniejsze cenowo opcje, takie jak dorożka; natomiast dla uboższych jedynym sposobem prywatnego transportu były riksze.

Taksówki po II wojnie światowej

Na kolejny etap rozkwitu branży taksówkarskiej, trzeba było poczekać do zakończenia II wojny światowej, kiedy to na ulicach zaczęły pojawiać się prywatne, niczym nieregulowane taksówki. W 1947 roku po warszawskich drogach kursowały już 624 pojazdy, które aspirowały do miana taksówek. Na uregulowanie branży taxi nie trzeba było długo czekać, bo już rok później władze wprowadziły indywidualne koncesje na przewóz osób.

W tym okresie taksówki niczym nie przypominały tych, które można spotkać dziś na ulicach każdego miasta. Dominowały stare, nierzadko popsute auta, które dziś nie miałyby prawa poruszać się po drogach publicznych, nie mówiąc już o licencjonowanym przewozie osób. Znane każdemu oznaczenia taksówek, obecnie najczęściej widywane w postaci podświetlonego sygnalizatora z napisem "TAXI" przymocowane do dachu samochodu z logiem korporacji, na początku ich działalności były czymś niespotykanym. Ten sposób prezentacji taksówek zaproponowało dopiero FSO, wypuszczając na potrzeby firm taksówkarskich, kultowe już auto "Warszawa" w wersji z szybą oddzielającą pasażera od kierowcy i charakterystycznym sygnalizatorem z napisem TAXI na dachu w końcówce lat 50.

W latach 50 ubiegłego wieku komunistyczne władze zajęły się sprowadzaniem z terenów ZSRR samochodów GAZ Pobieda do użytku kierowców Miejskiego Przedsiębiorstwa Taksówkowego. Wygląd i stan radzieckich aut był kuszący dla warszawiaków, którzy to - mimo różnicy w cenie - decydowali się na korzystanie z usług państwowego przewoźnika. Kolejnym autem wykorzystywanym przez taksówkarzy była wspomniana wcześniej specjalna "Warszawa" która jednak z biegiem czasu została wyparta z rynku przez Fiaty 125p.

Taksówki w Warszawie obecnie

Wraz ze wzrostem dobrobytu w kraju, przemysł taksówkarski stale rósł. W stolicy zapotrzebowanie na tego typu usługi sprawiło, że w 2017 roku na Warszawskich ulicach kursowało 11,5 tys. licencjonowanych taksówek, przynależących do kilkunastu korporacji. Obecnie przekrój aut, którymi poruszają się taksówkarze, jest zdecydowanie szerszy niż kiedyś - zamiast wyboru między sowieckim GAZ-em a polskim FSO, możemy przebierać w markach z całego świata i pomimo że wiele taksówek to nie najnowsze modele BMW czy Audi, to jednak decydując się na podróż taksówką, jesteśmy pewni, że auto, którym się przemieszczamy, jest bezpieczne. Wypatrując taksówki na mieście, nie musimy zastanawiać się, czy to auto na pewno należy do przewoźnika, gdyż dziś charakterystyczne dla warszawskich taksówek sygnalizatory i okleiny wyraźnie sygnalizują, że mamy do czynienia z taksówką. Jeśli interesuje Cię porównywanie cen taryf obecnie dostępnych w stolicy, zerknij na taniataxi.com. Jedź tanio i wygodnie!

  • Czym zajmuje się agencja detektywistyczna?
    Czym zajmuje się agencja detektywistyczna?

    Choć usługi detektywistyczne najczęściej kojarzą się nam z serialami kryminalnymi oraz nagłaśnianymi w mediach sprawami, to w zasadzie pracownicy zajmują się szeregiem różnych problemów, a zlecenia klientów bywają czasem dużym wyzwaniem.

    Written on wtorek, 28 czerwiec 2022 09:11
  • Papier do pakowania - warto pakować elegancko
    Papier do pakowania - warto pakować elegancko

    Coraz więcej osób przenosi swoje biznesy do sieci.

    Written on wtorek, 21 czerwiec 2022 16:58
  • Polka u ginekologa
    Polka u ginekologa

    Polki nie są zbyt sumienne, jeśli chodzi o profilaktykę dotyczącą kobiecego zdrowia. Brakuje nam systematyczności, ale przede wszystkim świadomości, że badania profilaktyczne służą zachowaniu zdrowia.

    Written on poniedziałek, 20 czerwiec 2022 15:29
  • Pozwolenie na budowę – jak je uzyskać i czym różni się od zgłoszenia?
    Pozwolenie na budowę – jak je uzyskać i czym różni się od zgłoszenia?

    Pozwolenie na budowę to decyzja administracyjna, która stanowi niezbędny dokument, aby móc rozpocząć i przeprowadzić proces budowlany. Procedura ta jest czasochłonna i potrwać może nawet kilka miesięcy, dlatego niektórzy decydują się na zgłoszenie budowy.

    Written on poniedziałek, 20 czerwiec 2022 10:52
  • Dlaczego warto wybrać drzwi zewnętrzne PCV?
    Dlaczego warto wybrać drzwi zewnętrzne PCV?

    Drzwi PCV to doskonały wybór dla tych, którzy chcą nadać swojemu domowi elegancji. Ale jakie są inne korzyści z wyboru drzwi PCV? W tym artykule przyjrzymy się niektórym powodom, dla których drzwi PCV mogą być dla Ciebie właściwym wyborem.

    Written on poniedziałek, 20 czerwiec 2022 07:27