czwartek, 06 czerwiec 2024 09:53

Nowa trasa tramwajowa na Ochocie do Dworca Zachodniego

Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Warszawskie tramwaje Warszawskie tramwaje fot: pixabay

W odpowiedzi na rosnące potrzeby komunikacyjne stolicy, Warszawa kontynuuje rozwój infrastruktury tramwajowej. Rozpoczęcie budowy nowego odcinka trasy tramwajowej na Ochocie, to ważny krok, w kierunku usprawnienia dostępu do jednego z kluczowych węzłów przesiadkowych miasta - Dworca Warszawa Zachodnia.

Zakres i cel projektu

Nowa trasa tramwajowa, realizowana wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r., obejmie odcinek o długości ponad 1,5 kilometra, z czego jedna trzecia trasy znajdzie się w tunelu. Jest to pierwsza podziemna trasa tramwajowa w Warszawie. Wyróżnikiem tej inwestycji jest także 900 metrów torów z tzw. „zielonym torowiskiem”, które będą pokryte rozchodnikiem. Czas przejazdu od ulicy Grójeckiej do Dworca Zachodniego wyniesie 5 minut, a z przystanku Metro Politechnika - 15 minut. Szacuje się, że z nowej trasy skorzysta ponad milion pasażerów rocznie.

Planowane etapy i czas realizacji

Budowa rozpoczęła się na początku czerwca 2024 roku. Wykonawca zorganizował wówczas plac budowy. Kluczowym etapem jest przebudowa sieci ciepłowniczej, której prace zaplanowano na dwa weekendy - od 7 do 9 czerwca oraz od 14 do 16 czerwca 2024 roku. W tym czasie jezdnie na ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. przy Parku Pięciu Sióstr, zostaną zwężone do jednego pasa w każdym kierunku. Umowa na realizację inwestycji, została podpisana w lutym 2024 roku, a zakończenie prac przewidziano na 2026 rok. Koszt inwestycji wynosi 363 mln zł brutto.

Konsekwencje dla ruchu lokalnego

Podczas robót, w obrębie alei Prymasa Tysiąclecia, jedna z jezdni w stronę ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. będzie częściowo zamknięta. Organizacja ruchu będzie wymagała od kierowców korzystania z dwóch pasów w lewo, dwóch prosto oraz dwóch w prawo. Dodatkowo, na jezdni ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. w kierunku Alej Jerozolimskich, zostanie utrzymana specjalna organizacja ruchu na potrzeby remontu wiaduktów kolejowych.

Inwestycja ta, jest częścią szerszego planu rozbudowy warszawskiej sieci tramwajowej, który obejmuje także nowe trasy na Stegny, do Wilanowa, a także wzdłuż ulic Gagarina i Rakowieckiej. Nowa trasa na Ochocie znacząco wpłynie na poprawę dostępności komunikacyjnej w regionie, oferując mieszkańcom szybsze i bardziej ekologiczne środki transportu.

Źródło: UM WARSZAWA