Zwiększenie dodatków funkcyjnych dla dyrektorów
Projekt, który zostanie omówiony podczas najbliższej sesji Rady Miasta, odpowiada na problematykę dysproporcji w wynagrodzeniach między nauczycielami a dyrektorami szkół. Jak wynika z uzasadnienia projektu, nauczyciele realizujący zadania w ramach godzin ponadwymiarowych mogą otrzymywać wyższe wynagrodzenie niż dyrektorzy, którzy nie mają możliwości prowadzenia dodatkowych godzin, a jednocześnie ponoszą odpowiedzialność za organizację pracy i bezpieczeństwo w placówkach. W związku z tym proponuje się zwiększenie dodatków funkcyjnych dla dyrektorów i wicedyrektorów, a także niektórych kierowników oświatowych, z jednoczesnym ujednoliceniem tych kwot dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Rozszerzenie uprawnień do dodatku motywacyjnego
W ramach projektu uchwały przewidziano także rozszerzenie zakresu zadań, za które nauczyciele będą mogli otrzymać dodatek motywacyjny. Szczególną uwagę skupiono na nauczycielach realizujących modułowy program kształcenia zawodowego. Dla nich przewidziano możliwość zwiększenia dodatku motywacyjnego do 150% standardowej stawki. Wprowadzenie tej zmiany ma na celu poprawę jakości kształcenia zawodowego w Warszawie, które obecnie realizowane jest w sześciu szkołach specjalizujących się w edukacji zawodowej.
Finansowanie i wprowadzenie zmian
Zmiany w systemie wynagrodzeń mają wejść w życie z początkiem nowego roku szkolnego, czyli od 1 września. Koszty związane z realizacją projektu uchwały na rok 2024 oszacowano na 9 milionów złotych, które mają być pokryte z rezerwy celowej na wydatki bieżące związane z oświatą i edukacją. Natomiast od 2025 roku i w kolejnych latach, koszty te, szacowane na 27 milionów złotych rocznie, będą finansowane z budżetu miasta Warszawy, w oparciu o środki planowane każdego roku na cele edukacyjne, przydzielane dzielnicom na podstawie kwoty na ucznia przeliczeniowego.
Proponowane zmiany w systemie wynagradzania nauczycieli i dyrektorów są odpowiedzią na realne potrzeby i dysproporcje w stawianych wymaganiach oraz odpowiedzialności. Projekt uchwały ma na celu nie tylko usprawnienie zarządzania finansami w sektorze oświaty, ale także podniesienie motywacji i efektywności pracy nauczycieli i dyrektorów, co bezpośrednio przekłada się na jakość kształcenia oferowanego uczniom stolicy.
Źródło: PAP