Spis treści:
- Buspas związany z budową kolektora Mokotowski Bis
- Punktowe ułatwienia dla autobusów
- Sukcesy warszawskich buspasów
- Przyszłość komunikacji w Warszawie
Buspas związany z budową kolektora Mokotowski Bis
Tamas Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym w Warszawie, poinformował, że wytyczenie buspasa na Czerniakowskiej wynika z planowanej inwestycji Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji. Budowa kolektora Mokotowski Bis, który będzie przebiegać pod Wisłostradą, obejmie odcinek od Gagarina do Płyty Desantu. Planowane zakończenie prac, to rok 2028. W tym czasie konieczna będzie czasowa reorganizacja ruchu.
Roboty związane z budową, mają być szczególnie intensywne podczas wakacji letnich. Ratusz rozważa, czy po ich zakończeniu buspas zostanie utrzymany na całym odcinku, czy tylko na jego części. Decyzja ma zapaść w drugiej połowie przyszłego roku, po zakończeniu prac przygotowawczych.
Punktowe ułatwienia dla autobusów
Poza wytyczeniem buspasa na Czerniakowskiej, ratusz planuje inne usprawnienia dla transportu miejskiego. Tamas Dombi podkreślił, że rozważane są punktowe zmiany, które mają przyspieszyć przejazd autobusów przez skrzyżowania. Podobne rozwiązania już działają na kilkunastu warszawskich skrzyżowaniach, a priorytet dla tramwajów funkcjonuje na ponad 200 z nich. Celem jest rozwój takich technologii także dla autobusów.
Usprawnienia tego typu są prostsze do wdrożenia niż budowa nowych buspasów, co czyni je bardziej atrakcyjnymi w miejscach o dużym natężeniu ruchu.
Sukcesy warszawskich buspasów
Warszawa ma już kilka przykładów skuteczności buspasów. W Dolinie Służewieckiej oraz na ulicy Puławskiej, pasażerowie doceniają krótsze czasy przejazdu. Na Puławskiej, najdłuższym buspasie w stolicy, zanotowano wzrost liczby pasażerów o ponad 20 procent na liniach 709, 727 i 739 zaledwie kilka miesięcy po jego otwarciu.
Nowy buspas na ulicy Głębockiej, otwarty w grudniu, jest także dużym ułatwieniem dla mieszkańców Białołęki, którzy korzystają z niego, by szybciej dotrzeć do metra na Bródnie. Rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego, Tomasz Kunert, zauważa jednak, że w tym przypadku celem było przede wszystkim skrócenie czasu dojazdu, a nie zwiększenie liczby pasażerów.
Przyszłość komunikacji w Warszawie
Nowe buspasy oraz usprawnienia ruchu dla autobusów, mają na celu poprawę jakości transportu publicznego w Warszawie. Plany ratusza, wskazują na konsekwentne dążenie do ułatwienia życia pasażreom, zarówno poprzez stałe, jak i tymczasowe zmiany. Rozwój priorytetów na skrzyżowaniach oraz sukcesy już funkcjonujących buspasów potwierdzają, że takie rozwiązania są skuteczne i pożądane przez mieszkańców stolicy.
Źródło: TVN24