Wtedy chętnie udajemy się do sprzedawcy, żeby złożyć reklamację, prawda? Pierwsze, co w nas uderza to zmiana podejścia ekspedientów. Jak to jest, że podczas zakupu byli tak uprzejmi, zaangażowani i radością doradzali wybranie odpowiedniego modelu i rozmiaru obuwia, a składając reklamację, czujemy się jak intruz w sklepie? Chociaż dla przeciętnego klienta może to być niezrozumiałe, to należy wiedzieć, że to nie osoba, która niesłusznie odrzuca reklamację, a Ci właśnie ekspedienci mają pierwszy i osobisty kontakt z klientem. Otrzymanie informacji o odrzuceniu reklamacji z uzasadnieniem, które nie polega na prawdzie oraz jest pozbawione zasad logicznego myślenia, burzy krew w każdym z nas. To z kolei generuje niepotrzebne i silne emocje, których częstym adresatem są właśnie wspomniani ekspedienci. Nic więc dziwnego, że ich postawa również się zmienia i czerpiąc z negatywnych doświadczeń, też od razu nastawiają się bojowo. Reklamujemy buty różnych marek, chociaż najczęściej będą to buty Adidas, Nike, czy Reebok, ponieważ tych sprzedaje się najwięcej. Powoduje to największe ryzyko występowania wad i konieczność złożenia reklamacji.
krzywe buty adidas
Odrzucenie reklamacji
Niejednej osobie trudno jest pogodzić się z odmową reklamacji, tym bardziej, że konsumentom bardzo często zarzuca się działanie, które nigdy nie miało miejsca. Osobom, które chodziły w butach tylko w dobrą pogodę i nigdy ich nie prały - zarzuca się wielokrotne przemaczanie lub pranie obuwia, a nawet jego agresywne suszenie w wysokich temperaturach. Użytkownikom, którzy codziennie rano siadają na ławce w wiatrołapie, starannie odsznurowują, wzuwają stopę z wykorzystaniem, dopasowują cholewkę do jej sklepienia i następnie zasznurowują - zarzuca się noszenie butów luźno opiętych na stopach. Zużycie podeszew w okresie zaledwie kilku miesięcy użytkowania sprzedawcy tłumaczą nadmierną eksploatacją i chodzeniem po agresywnych podłożach. Z kolei najczęstszą przyczyną rozdzierania podszewek, według sprzedawców, jest noszenie luźnych butów, które podczas chodzenia spadają nam z pięt. Delaminację materiałów skóropodobnych, które należy konserwować poprzez przetarcie wilgotną szmatką są tłumaczone brakiem należytej, szczególnej konserwacji. Ogólnie rzecz ujmując, sprzedawcy przyjmują taką perspektywę, w której zawsze to konsument ponosi winę, za zakup niskiej jakości obuwia, nigdy zaś sprzedawca i producent.
Oddalona reklamacja - co dalej?
Chociaż buty reklamował prawie każdy z nas i prawie każdy z nas spotkał się z sytuacjami opisanymi powyżej, to jednak wiedza o tym, jak odzyskać pieniądze za wadliwe buty jest ciągle niewystarczająca. Odrzucona reklamacja to nic straconego, w niszy pracują specjaliści branżowi, których nazywa się niezależnymi rzeczoznawcami. Walkę o uznanie reklamacji towarów, które nie nadawały się do użytkowania w okresie dwóch lat, należy zacząć od pozyskania wyczerpującej opinii rzeczoznawcy. Opinia, która stwierdza wady oraz w merytoryczny sposób wykazuje ich przyczynę jest bardzo ważnym dokumentem, który ułatwia dochodzenie roszczeń. Posiadając taką opinię można skorzystać z kilku dróg:
- interwencja Rzecznika Praw Konsumenta, dla którego opinia jest ważnym dokumentem uzasadniającym podejmowane działania,
- odwołanie od reklamacji do sprzedawcy,
- odstąpienie od umowy sprzedaży i wezwanie sprzedawcy do zapłaty,
- wyczerpanie przesłanej procesowych przy składaniu powództwa do sądu powszechnego.
przedrasana cholewka adias anzit DLX
Jaki rzeczoznawca, gdzie go znaleźć?
Na rynku znajdują się osoby o różnych uprawnieniach, będą to specjaliści ds. oceny jakości obuwia, którzy zazwyczaj pracują na zlecenie sprzedawców. Jest to najniższy poziom w branży. Dalej są rzeczoznawcy zrzeszeni przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej lub w prywatnych stowarzyszeniach. Na samym końcu tego łańcucha znajdują się rzeczoznawcy, którzy pełnią funkcję biegłych sądowych i są wpisani na listy Prezesów Sądów Okręgowych w naszym kraju. Warto jest znaleźć fachowca, który nie tylko posiada wiedzę technologiczną i duże doświadczenie, ale i również wiedzę prawną. Takie cechy posiada rzeczoznawca Karol Pesta, wpisany na listy Prezesów Sądów Okręgowych w Elblągu, Olsztynie i Gdańsku.
Karol Pesta biegły rzeczoznawca obuwia